اولین باره که به کاهو میای؟ راهنمای سایت رو حتما بخون!
سوال ۱ روز دوم مرحله ۲ دوره ۲۳: رشتهی نزدیک
بازی رنگی - سوال ۱ - مرحله ۲ - ۱۳۹۳
وزنهها و ماشین جادویی - سوال ۲ - مرحله ۲ - ۱۳۹۳
گاوی خسیس - سوال ۳ - مرحله ۲ - ۱۳۹۳
انتقال مهرههای گاوی - سوال ۴ - مرحله ۲ - ۱۳۹۳
یافتن کوچکترین پیچ و مهره با مقایسه آنها
دنباله و جادوگر - دوره ی 24 - مرحله ی 2
مسئله ی مسیر و شبکه - مرحله ی 2 – دوره ی 23
در این قسمت میتونی به یک پرسش پاسخ بدی. اگه میخوای در مورد پرسش بحث و اظهار نظر کنی از قسمت «ثبت نظر» استفاده کن.
پاسخت رو دقیق و کامل بنویس، از عکس استفاده کن و اگه لازمه به منابع (کتاب یا سایت) ارجاع بده.
اگه پرسش یا پاسخها مفید هستند حتما بهشون رای بده تا پرسشها و پاسخهای خوب مشخص بشن.
توی قسمت پیشنمایش میتونی ببینی متنی که نوشتی چجوری روی سایت دیده میشه.
خیلی مهم: برای اینکه به خط بعد بری باید دوتا Enter بزنی.
میتونی از تگهای معمولی و سادهی html هم استفاده کنی.
با دکمههایی که بالای ویرایشگر قرار دارند کلی کار میشه کرد. از عکسگذاشتن بگیر تا لیست شمارهدار. حتما امتحانشون کن.
برای نوشتن علائم ریاضی میتونی از Mathjax استفاده کنی.
راهنمای Mathjax رو از سایت
math.stackexchange
بخون.
برای نوشتن عبارت ریاضی وسط جمله، اون عبارت رو بین دوتا $ قرار بده.
برای نوشتن عبارت ریاضی تو یه خط جدید اون رو بین دوتا $$ قرار بده.
دو نفر با هم یک بازی را به این صورت انجام میدهند:
دو نفر به طور متناوب ارقام یک عدد 2k رقمی را روی کاغذ مینویسند بدین معنی که ابتدا نفر اول رقم اول سپس نفر دوم رقم دوم سپس نفر اول رقم سوم … و در kامین دور بازی نفر اول رقم 2k−1ام و نفر دوم رقم 2kام این عدد را مینویسند. هر یک از این افراد در نوبت خود تنها میتوانند یکی از ارقام ۴,۳,۲,۱ و یا ۵ را بنویسند.
در صورتی که عدد $k$2 رقمی حاصل بر ۹ بخشپذیر باشد نفر دوم و در غیر این صورت نفر اول برندهی این بازی است.
برای چه مقادیری از $k$ نفر اول میتواند طوری بازی کند که در این بازی برنده شود؟ ادعای خود را ثابت کنید.
نفر اول : A , نفر دوم : B
اثبات میکنیم به ازای تمام مقادیر k نفر اول (A) برنده میشود.
هر دور را از آخر یعنی دور k ام بررسی میکنیم و به عقب می آییم . در دور k ام A باید عددی بگذارد که B نتواند آن را به عددی بخش پذیر بر۹ تبدیل کند . پس عددی که نفر A باید بگذارد به پیمانه ی ۹ باید یکی از باقیمانده های زیر را داشته باشند : ۰ و ۱ و ۲ و ۳ .
در دور k-1 ام نفر B اگر عددی بگذارد که به پیمانه ی ۹ باقیمانده ی 3 را داشته باشد فرد A نمیتواند هیچکدام از اعداد با شرایط بالا را داشته باشد . پس نفر A در دور k-1 باید کاری کند که نفر B نتواند عددی با آرایش 9x+3(باقیمانده ۳ به پیمانه ۹) بگذارد . پس نفر A در دور k-1 باید عددی انتخاب کند که باقیمانده اش بر ۹ یکی از این ها باشد : 3 و ۴ و ۵ و ۶ .
در دور k-2 هم نباید نفر B عددی با باقیمانده ی ۶ به پیمانه ۹ رسیده باشد زیرا فرد A به هدفش نمیرسد . پس فرد A در دور k-2 ام باید به عددی برسد که باقیمانده اش بر ۹ یکی از مقادیر روبرو باشد : 0 و ۶ و ۷ و ۸
دور k-3 در واقع همانند دور k ام است . زیرا اگر فرد B به عددی با فرم 9x برسد A نمیتواند به هدفش در دور k-2 برسد .
این تناوب ادامه پیدا میکند و k هر عددی که باشد چون به یک تناوبی رسیدیم که برای هر کدام از آن ها اعدادی وجود دارند که نفر A به آن ها برسد پس A پیروز این بازی است .