اولین باره که به کاهو میای؟ راهنمای سایت رو حتما بخون!
یافتن کوچکترین پیچ و مهره با مقایسه آنها
سوال 1 روز دوم دوره 8 "فرش ها"
سوال ۱ روز دوم مرحله ۲ دوره ۲۳: رشتهی نزدیک
بازی رنگی - سوال ۱ - مرحله ۲ - ۱۳۹۳
وزنهها و ماشین جادویی - سوال ۲ - مرحله ۲ - ۱۳۹۳
گاوی خسیس - سوال ۳ - مرحله ۲ - ۱۳۹۳
انتقال مهرههای گاوی - سوال ۴ - مرحله ۲ - ۱۳۹۳
دنباله و جادوگر - دوره ی 24 - مرحله ی 2
در این قسمت میتونی به یک پرسش پاسخ بدی. اگه میخوای در مورد پرسش بحث و اظهار نظر کنی از قسمت «ثبت نظر» استفاده کن.
پاسخت رو دقیق و کامل بنویس، از عکس استفاده کن و اگه لازمه به منابع (کتاب یا سایت) ارجاع بده.
اگه پرسش یا پاسخها مفید هستند حتما بهشون رای بده تا پرسشها و پاسخهای خوب مشخص بشن.
توی قسمت پیشنمایش میتونی ببینی متنی که نوشتی چجوری روی سایت دیده میشه.
خیلی مهم: برای اینکه به خط بعد بری باید دوتا Enter بزنی.
میتونی از تگهای معمولی و سادهی html هم استفاده کنی.
با دکمههایی که بالای ویرایشگر قرار دارند کلی کار میشه کرد. از عکسگذاشتن بگیر تا لیست شمارهدار. حتما امتحانشون کن.
برای نوشتن علائم ریاضی میتونی از Mathjax استفاده کنی.
راهنمای Mathjax رو از سایت
math.stackexchange
بخون.
برای نوشتن عبارت ریاضی وسط جمله، اون عبارت رو بین دوتا $ قرار بده.
برای نوشتن عبارت ریاضی تو یه خط جدید اون رو بین دوتا $$ قرار بده.
دو نفر این بازی را با تعدادی سنگریزه انجام میدهند: در ابتدا n سنگریزه موجود است $(n > 1$). با توجه به قاعدهی زیر دو نفر به ترتیب یک در میان از این سنگریزهها برمیدارند. قاعدهی بازی به این صورت است که در اولین حرکت بازیکن میتواند به هر تعدادی که بخواهد از این سنگریزهها بردارد؛ ولی باید حداقل یک و حداکثر n−1 سنگریزه بردارد. پس از آن هر بازیکن در نوبت خودش میتواند حداقل یک و حداکثر به اندازهی تعدادی که بازیکن دیگر در حرکت قبل برداشته سنگریزه بردارد. برای مثال اگر بازیکن اول در اولین حرکتاش ۲ سنگریزه بردارد در حرکت بعد بازیکن دوم میتواند ۱ یا ۲ سنگریزه بردارد.
برندهی بازی کسی خواهد بود که آخرین سنگریزه را بردارد.
الف) ثابت کنید اگر n=6$ $ باشد نفر اول (کسی که بازی را شروع کرده است) میتواند طوری بازی کند که همواره برنده شود؛ یعنی نفر اول میتواند به گونهای بازی کند که اگر نفر دوم در هر مرحله بهترین حرکتی که میتواند را انجام دهد نفر اول برنده شود.
ب) ثابت کنید که در حالت کلی اگر n توانی از دو باشد نفر دوم میتواند طوری بازی کند که همواره برنده شود و در غیر این صورت نفر اول میتواند برنده شود.
الف )
نفر اول دو تا بر میدارد . نفر دوم اگر دو تا بردارد که نفر اول هم دو تا بر میدارد و نفر اول برنده میشود . اگر هم نفر دوم یکی بردارد همه تا انتها مجبورا باید یکی یکی برداند و در نهایت نفر یک آخرین مهره را برمیدارد و میبرد .
ب)
۱- نشان میدهیم که نفر دوم در n به ازای توان های دو برنده میشود . استقرا میزنیم . پایه هم دو به توان صفر است (=۱) که نفر اول اصلا نمیتواند سنگی بردارد و بازنده میشود .
برای $2^{k-1}$ فرض میکنیم درست است و برای دو به توان k حکم را ثابت میکنیم. اگر نفر اول بیشتر مساوی $2^{k-1}$ بردارد نفر میتواند به راحتی باقیمانده ی سنگ ها را بردارد و برنده شود . اگر هم نفر اول اینکار را نکند میتوانیم فرض کنیم که حرکت نفر اول همان حرکتی بوده که در حالت k-1 (فرض) زده و نفر دوم طبق فرض میتواند کسی باشد که $2^{k-1}$ اُمین سنگ را برمیدارد. حالا $2^{k-1}$ سنگ دیگر باقیمانده و نوبت نفر اول است و باز هم طبق فرض استقرا نفر دوم میبرد .
نشان میدهیم اگر n توان دو نباشد نفر اول میبرد .
۲- اگر n فرد باشد که نفر اول اولین حرکتش یک سنگ برمیدارد و تا انتهای بازی هر کس در هر مرحله یک سنگ باید بردارد پس نفر اول برنده میشود .
۳- اگر n زوج باشد و توانی از دو نباشد : بزرگترین $x$ را برای $2^x < n$ در نظر بگیرید . با توجه به اینکه $n < 2^{x-1}$ پس $n-2^x \le \frac{n}{2} -1$ .
یعنی نفر اول میتواند $n-2^x$ را بردارد و شرایط باقیمانده را طوری کند که اولا نفر دوم نتواند تمام سنگ های باقیمانده را بردارد و ببرد و دوما سنگ های باقیمانده توانی از دو است و طبق چیزی که قبلا اثبات کردیم نفر دومی که بازی را شروع کند (نفر اول اصلی) برنده خواهد بود . پس حکم ثابت شد .