ورود ثبت‌نام راهنما درباره‌ی کاهو
پرسش‌ها برچسب‌ها کاربر‌ها سوال بپرسید!

آمار پرسش:

  • پرسیده شده: 2014-06-01 12:47:27 -0500
  • مشاهده شده: 230 بار
  • بروز شده: 2014-06-21 03:19:03 -0500

پرسش‌های مشابه:

ایجاد شدن ۳۰ دسته با مجموع ۶۰ سنگریزه هنگام تقسیم کردن ۱۰۰ سنگریزه

حدس زدن کارت پنجم با انتخاب ترتیب دادن ۴ کارت

بازی که با مهره انجام می شود

بدست‌آوردن زوج سنگ برای بردن بازی به شرط برداشتن ۱ تا k سنگ‌ریزه از یک توده‌ی n سنگ‌ریزه‌ای در هر مرحله

پیدا کردن خانه‌ی جادویی در صفحه شطرنج

استراتژی برد در بازی هگز چیست؟

شوکول و کوشول (سوال نسبتا راحتیه، یه کم فکر کنید می تونید حلش کنید)

نکاتی در مورد نوشتن پاسخ:

در این قسمت می‌تونی به یک پرسش پاسخ بدی. اگه می‌خوای در مورد پرسش بحث و اظهار نظر کنی از قسمت «ثبت نظر» استفاده کن.
پاسخت رو دقیق و کامل بنویس، از عکس استفاده کن و اگه لازمه به منابع (کتاب یا سایت) ارجاع بده.
اگه پرسش یا پاسخ‌ها مفید هستند حتما بهشون رای بده تا پرسش‌ها و پاسخ‌های خوب مشخص بشن.

استفاده از ویرایشگر:

توی قسمت پیش‌نمایش می‌تونی ببینی متنی که نوشتی چجوری روی سایت دیده میشه.
خیلی مهم: برای اینکه به خط بعد بری باید دوتا Enter بزنی.
می‌تونی از تگ‌های معمولی و ساده‌ی html هم استفاده کنی.
با دکمه‌هایی که بالای ویرایش‌گر قرار دارند کلی کار می‌شه کرد. از عکس‌گذاشتن بگیر تا لیست شماره‌دار. حتما امتحان‌شون کن.

علائم ریاضی:

برای نوشتن علائم ریاضی می‌تونی از Mathjax استفاده کنی. راهنمای Mathjax رو از سایت math.stackexchange بخون.
برای نوشتن عبارت ریاضی وسط جمله، اون عبارت رو بین دوتا $ قرار بده.
برای نوشتن عبارت ریاضی تو یه خط جدید اون رو بین دوتا $$ قرار بده.

بازی بر روی تخته

7

استراتژي برد بازی زیر را پیدا کنید:

شرایط بازی:

بازی بر روی تخته سیاه انجام می‌شود.

تعریف‌ها:

در ابتدا داور یک مستطیل شطرنجی روی تخته رسم می‌کند (با ابعاد حداقل ۵ و حداکثر ۱۵) و یک مهره داخل خانه‌ی پایین سمت چپ مستطیل قرار می‌دهد.

نحوه‌ی بازی:

هر نفر مجاز است در نوبت خود یکی از دو حرکت زیر را انجام دهد:

  • مهره را یک خانه‌ به راست ببرد.
  • مهره را یک خانه به بالا ببرد.

برنده/بازنده:

بازی زمانی تمام می‌شود که مهره به خانه‌ی بالا سمت راست برسد.

در این هنگام تعداد «تغییر جهت‌»ها در مسیری که مهره طی کرده است شمرده می‌شود. اگر این تعداد فرد بود نفر اول و در غیر این صورت نفر دوم می‌برد.

بازیها بازی-ریاضی-یزد
2014-06-01 12:47:27 -0500
احسان 769 ● 7 ● 12 ● 30
پاک‌کردن   ویرایش سوال
نظرات

احسان جان ۲۰۰۰ مدل بازی روی تخته میشه در نظر گرفت. بهتره اسم رو کامل تر انتخاب کنین

2014-06-08 06:38:42 -0500 کلاه قرمزی

سلام میدونستید انجمن علمی نخبگان دانشگاه صنعتی شریف مسابقه تخصصی مهارت سنجی برنامه نویسی و داده کاوی گذاشته است آدرس سایتش www.fanavard.com

2015-08-06 09:16:48 -0500 امیر شکری

سلام میگم یک سر به سایت www.fanavard.ir بزنید. مسابقات برنامه نویسی شون شروع شده. گواهی رسمی از طرف دانشگاه شریف می ده. 50 تا سکه هم جایزشه

2016-10-26 05:53:05 -0500 امیر شکری

سلام میگم یک سر به سایت www.fanavard.ir بزنید. مسابقات برنامه نویسی شون شروع شده. گواهی رسمی از طرف دانشگاه شریف می ده. 50 تا سکه هم جایزشه

2016-10-26 06:12:41 -0500 امیر شکری

1 پاسخ

7

(چون کسی جواب نداد خودم جواب این سوال رو گذاشتم)

(منظور از رفتن به راست یا بالا انتقال مهره به سمت بالا یا راست است.)

می‌دانیم که در سطر و ستون آخر دقیقن ۱ تغییر جهت اتفاق می‌افتد.

نفر اول می‌تواند همیشه به صورت زیر بازی کند و ببرد:

می‌دانیم که در هر بازی که انجام می‌شود حداقل ۱ تغییر جهت وجود دارد و آن هم در سطر یا ستون آخر است.

پس اگر نفر اول بتواند کاری کند که در زیر جدولی از صفحه‌ی بازی که تشکیل شده از کل صفحه بدون سطر و ستون آخر است تعداد زوجی تغییر جهت وجود داشته باشد بازی را می‌برد. برای این کار بازی را به دوحالت کلی تقسیم می‌کنیم:

۱- حالتی که تعداد سطر ها کمتر از تعداد ستون ها باشد:

در این حالت نفر اول می‌تواند فقط به سمت بالا برود.

اثبات درستی:

بعد از هر حرکت نفر اول، نفر دوم می‌تواند به بالا یا راست برود .اگر نفر دوم به راست برود یک تغییر جهت درست کرده است که در این حالت نفر اول در حرکت بعدی خود یک تغییر جهت دیگر ایجاد می‌کند و تعداد تغییر جهت ها در زیر جدول ذکر شده زوج باقی می‌ماند. و اگر نفر دوم به سمت بالا برود هیچ تغییر جهتی ایجاد نکرده و پس از حرکت بعدی نفر اول هم تعداد زوج باقی می‌ماند.

۲- حالتی که تعداد ستون ها کمتر یا مساوی تعداد سطر ها باشد.

در این حالت نفر اول می‌تواند فقط به سمت راست برود.

اثبات درستی:

بعد از هر حرکت نفر اول،نفر دوم می‌تواند به سمت بالا یا راست برود. اگر به سمت بالا برود یک تغییر جهت ایجاد کرده است که در حرکت بعدی نفر اول یک تغییر جهت دیگر به وجود می‌آید و تعداد تغییر جهت ها زوج باقی می‌ماند.و اگر نفر دوم به سمت راست برود هیچ تغییر جهتی ایجاد نمی‌شود و در هر حرکت بعدی نفر اول هم تغییری در زوجیت تعداد تغییر جهت‌ها صورت نمی‌گیرد پس باز هم زوج تا باقی می‌ماند.

پس نفر اول می‌تواند تعداد تغییر جهت‌ها را در زیر جدول ذکر شده زوج نگه دارد و چون درخارج آن زیر جدول دقیقن یک تغییر جهت صورت می‌گیرد نفر اول برنده بازی به حساب می‌آید.

امیدوارم تونسته باشم جوابم رو خوب بیان کنم.

2014-06-08 05:44:41 -0500
احسان 769 ● 7 ● 12 ● 30
پاک‌کردن   ویرایش پاسخ
نظرات

سوال و جواب خوبی بود

2014-06-09 03:58:31 -0500 عقب مونده

پاسخ شما

فقط در صورتی که پاسخی برای این پرسش دارید، آن را اینجا بنویسید و برای بحث کردن از قسمت «ثبت‌ نظر» استفاده کنید. شما می‌توانید قبل از وارد شدن به سایت پاسخ خود را بنویسید. این پاسخ ذخیره می‌شود و زمانی که شما وارد سایت شدید یا ثبت‌نام کردید منتشر می‌شود.

پیش‌نمایش:

کلیه‌ی حقوق این سایت متعلق به کمیته‌ی ملی المپیاد کامپیوتر است.