ورود ثبت‌نام راهنما درباره‌ی کاهو
پرسش‌ها برچسب‌ها کاربر‌ها سوال بپرسید!

آمار پرسش:

  • پرسیده شده: 2015-03-02 10:09:03 -0500
  • مشاهده شده: 416 بار
  • بروز شده: 2015-03-02 13:22:11 -0500

پرسش‌های مشابه:

سوال ۲- مهمان‌نوازی افراطی چنگیزخان

سوال ۴ - کمینه‌ کردن هزینه‌ی کل ساخت جاده‌های کشور برهوت

سوال 7 - سفر دوستان دوره 17 کلاس دوم

سوال 2- قورباغه‌ي پهلوان روی محور اعداد صحیح

سوال ۵- رنگ‌آمیزی پراکنده یک جدول با رنگ‌های سیاه و سفید

سوال ۶- سطل‌ها و توپ‌ها- نشان دهید در هر ۲۰ حرکت متوالی ناچاریم دست کم یک بار به سراغ سطلی با کم‌تر از ۱۰ توپ برویم.

سوال ۷- روشن کردن بیش از نیمی از چراغ‌ها با زدن بعضی از کلیدها در یک ساختمان روشنایی

سوال ۸- پیدا کردن کارتی با اختلاف رشته‌ی کم تر از d رقم در رشته های مشابه با تعداد کمی پرسش

سوال ۱- جدول n*n از اعداد ۱ تا n داده شده...

سوال ۲- برش نواحی یک جدول n در n

نکاتی در مورد نوشتن پاسخ:

در این قسمت می‌تونی به یک پرسش پاسخ بدی. اگه می‌خوای در مورد پرسش بحث و اظهار نظر کنی از قسمت «ثبت نظر» استفاده کن.
پاسخت رو دقیق و کامل بنویس، از عکس استفاده کن و اگه لازمه به منابع (کتاب یا سایت) ارجاع بده.
اگه پرسش یا پاسخ‌ها مفید هستند حتما بهشون رای بده تا پرسش‌ها و پاسخ‌های خوب مشخص بشن.

استفاده از ویرایشگر:

توی قسمت پیش‌نمایش می‌تونی ببینی متنی که نوشتی چجوری روی سایت دیده میشه.
خیلی مهم: برای اینکه به خط بعد بری باید دوتا Enter بزنی.
می‌تونی از تگ‌های معمولی و ساده‌ی html هم استفاده کنی.
با دکمه‌هایی که بالای ویرایش‌گر قرار دارند کلی کار می‌شه کرد. از عکس‌گذاشتن بگیر تا لیست شماره‌دار. حتما امتحان‌شون کن.

علائم ریاضی:

برای نوشتن علائم ریاضی می‌تونی از Mathjax استفاده کنی. راهنمای Mathjax رو از سایت math.stackexchange بخون.
برای نوشتن عبارت ریاضی وسط جمله، اون عبارت رو بین دوتا $ قرار بده.
برای نوشتن عبارت ریاضی تو یه خط جدید اون رو بین دوتا $$ قرار بده.

سوال ۱- بازی نقطه٬ خط٬ ناحیه- برای چه nهایی٬ قابیل می‌تواند طوری بازی کند که حتماً برنده‌ی بازی شود؟

2

هابیل و قابیل با هم یک بازی عجیب می‌کنند. آن‌ها ابتدا $n$ نقطه روی صفحه رسم میکنند و نقطه‌ها را طوری با $n$ خط (نه لزوماً راست) به هم وصل می‌کنند که هیچ دو خط هم‌دیگر را قطع نکنند (مگر در سرهایشان) و یک دور به وجود آید که از همه‌ی نقاط دقیقاً یک‌ بار عبور کند. شکل رو‌به‌رو مثالی را برای $n= ۱۰$ نشان می‌دهد.

image description

هابیل بازی را شروع می‌کند. هر بازی‌کن در نوبت خودش باید یکی از دو حرکت زیر را انجام دهد:

  • یکی از ناحیه‌های صفحه را که توسط خطوط رسم شده در بازی به وجود آمده٬ به طور کامل رنگ کند. این ناحیه نباید قبلاً رنگ شده باشد. می‌توان ناحیه‌ی بیرونی (ناحیه‌ای که مساحت نامتناهی دارد) را هم انتخاب و رنگ کرد.
  • دو نقطه که تاکنون با خطی به هم وصل نشده‌اند را با یک خط (نه لزوماً راست) به هم وصل کند٬ به شرطی که این خط جدید از ناحیه‌های رنگ‌شده عبور نکند و با هیچ خط و نقطه‌ی دیگری برخورد نکند.

شکل مقابل حرکت‌هایی قابل‌قبول را برای صحنه‌ای از بازی نشان می‌دهد.

کسی که نتواند حرکتی انجام دهد بازنده‌ی بازی است.

برای چه $n$هایی٬ قابیل می‌تواند طوری بازی کند که حتماً برنده‌ی بازی شود؟ ادعای خود را اثبات کنید.

مرحله۲ کلاس-دوم ۱۳۸۶
2015-03-02 10:09:03 -0500
محمدی 2185 ● 55 ● 63 ● 94
پاک‌کردن   ویرایش سوال
نظرات

+1 سوال زیبایی بود.

2015-03-08 12:02:36 -0500 سی پلاس پلاس

سلام میدونستید انجمن علمی نخبگان دانشگاه صنعتی شریف مسابقه تخصصی مهارت سنجی برنامه نویسی و داده کاوی گذاشته است آدرس سایتش www.fanavard.com

2015-08-06 07:27:40 -0500 امیر شکری

سلام میگم یک سر به سایت www.fanavard.ir بزنید. مسابقات برنامه نویسی شون شروع شده. گواهی رسمی از طرف دانشگاه شریف می ده. 50 تا سکه هم جایزشه

2016-10-27 07:43:07 -0500 امیر شکری

1 پاسخ

3

به ازای تمامی مقادیر n قابیل بدون توجه به نحوه بازی برنده است.
در ابتدا دو ناحیه وجود دارد در هر مرحله هر بازیکن یا یک ناحیه اضافه میکند یا یک ناحیه کم میکند پس زوجیت تعداد ناحیه ها در هر ۲ مرحله یعنی برای هر فرد ثابت است پس هیچگاه هابیل نمیتواند برنده شود.

2015-03-02 13:21:36 -0500
کامیاب 365 ● 1 ● 1 ● 8
پاک‌کردن   ویرایش پاسخ
نظرات

درسته +1

2015-03-08 12:02:00 -0500 سی پلاس پلاس

پاسخ شما

فقط در صورتی که پاسخی برای این پرسش دارید، آن را اینجا بنویسید و برای بحث کردن از قسمت «ثبت‌ نظر» استفاده کنید. شما می‌توانید قبل از وارد شدن به سایت پاسخ خود را بنویسید. این پاسخ ذخیره می‌شود و زمانی که شما وارد سایت شدید یا ثبت‌نام کردید منتشر می‌شود.

پیش‌نمایش:

کلیه‌ی حقوق این سایت متعلق به کمیته‌ی ملی المپیاد کامپیوتر است.